Kan jag bli av med körkortet efter två fall av fortkörningar?

Hej, jag fick en fortkörningsvarning i juli 2021 och nu i mars 2023 en ringa överträdelse genom en fartkamera, kan detta leda till indraget körkort? Jag är dessutom väldigt beroende av körkortet i arbetet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som händer när man kör för fort och när körkort kan återkallas finns i Körkortslagen (KKL).

Kan du riskera att bli av med körkortet?

Grunderna för att bli av med sitt körkort finns i 5 kap 3 § KKL. Enligt punkt tre kan Transportstyrelsen besluta om återkallelse av körkort vid upprepade fall av fortkörning eller andra trafikförseelser. Normalt brukar det röra sig om minst tre fall av trafikförseelser. Du nämner att du år 2021 fick en varning och detta är något som kan göra att Trafikverket gör en strängare bedömning. På Trafikverkets hemsida skriver man nämligen att upprepade trafikförseelser som har skett inom en tvåårsperiod från det att man har fått en varning brukar leda till återkallat körkort. Bedömningen görs från fall till fall där man bland annat väger in mycket man överträdde hastighetsgränsen, men det finns alltså en risk att ditt körkort kan bli återkallat.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare