Kan man bli arvslös på grund av bruten kontakt?

Min mamma dog 2017 vi hade ingen kontakt med varandra och jag hörde ingenting om något arv eller testamente. Nu har min styvfar född och han och min mamma hade ett barn tillsammans. Vad händer nu? Har jag någon möjlighet att få tillgång till fotografier som finns från där jag var liten eller blir jag helt arvslös? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB).

Det är omöjligt att göra sina barn helt arvlösa i svensk rätt. Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Du är din mammas bröstarvinge, vilket betyder att du har i första hand rätt till arv efter din mamma. Din mammas gemensamma barn med din styvfar är också bröstarvinge och har därmed samma rätt till arv som dig. Detta innebär att din mammas kvarlåtenskap kommer att fördelas lika mellan er två (2 kap. 1 ÄB). Du har dock i huvudregel inte rätt till arv från din styvfar om inte det sker i form av efterarv (3 kap. 2 § ÄB). Om det är så att din mamma har upprättat ett testamente där hon ger bort hela arvet har du rätt till att åtminstone få ut din laglott, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 ÄB).

Notera att det finns preskriptionstid för när en arvinge måste göra sin rätt till arv. Preskriptionstiden är i huvudregel tio år (16 kap. 4 § ÄB), men kan kortas ner till fem år om Skatteverket har kungjort om arvet (16 kap. 1-3 §§ ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare