FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2020

Kan jag bestämma vem barnet umgås med hos den andra vårdnadshavaren?

Jag och barnets pappa har separerat och han har en ny sambo. Vi kör varannan vecka delad vårdnad. Nu börjar han ligga ute på jobb under sina veckor och lämnar vårt barn ensam med den nya sambon. Jag vill hellre ha barnet hos mig medan han är ute på jobb, men han vägrar. Det känns som att han umgänges saboterar. Kan jag kräva att barnet är hos mig istället för ensam med hans nya sambo?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två föräldrar har delad vårdnad bestämmer de i frågor som rör vårdnadens utövande tillsammans (6 kap. 13 § föräldrabalken). För att gemensam vårdnad ska fungera i de fall vårdnadshavarna inte bor ihop måste den vårdnadshavare som barnet för tillfället bor tillsammans med ensam kunna besluta i frågor som rör den vardagliga omsorgen av barnet. Detta kan ske utan samtycke från den andra vårdnadshavaren. Det finns ingen uttömmande lista på vad den dagliga omsorgen innebär men exempel är barnets mat, kläder, sovtider och hur barnet tillbringar sin fritid.

Att barnets pappa lämnar barnet tillsammans med den nya sambon under dagarna medans han arbetar ser jag som en del av den dagliga omsorgen och därmed ingenting du kan råda över så länge detta inte av någon anledning går emot barnets bästa eller skadar barnet på något sätt. Så länge pappan åter lämnar barnet hos dig när din vecka börjar rör det sig inte om något umgängessabotage.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare