Kan jag avsäga mig min arvslott och kan min dotter utesluta sina halvsyskon i testamentet så att all hennes kvarlåtenskap går till de hjälporganisationer hon bestämt?

Är mamma till en funktionshindrad dotter. Vi har pratat om att hon skall skriva ett testamente. Hennes pappa är död men hon har fem halvsyskon. Hon vill skänka sin kvarlåtenskap till hjälporganisationer inriktade på barn. Kan jag avsäga mig min arvslott och kan min dotter utesluta sina halvsyskon i testamentet så att all hennes kvarlåtenskap går till de hjälporganisationer hon bestämt?

Vänligen

En undrande mamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag ska försöka hjälpa dig så gott som möjligt. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Är hon över 16 år så kan hon testamentera som hon vill, eftersom att hon inte har barn

De enda som "måste" få arv är arvlåtarens (i detta fall din dotters) barn (2 kap. 1 § första stycket ÄB jämte 7 kap. 1 § ÄB). Eftersom att du inte skriver något om barn i frågan så antar jag att det inte finns några sådana. Det betyder alltså att din dotter är helt fri att testamentera till vem eller vad hon vill. Dock måste hon vara över 16 år för att få göra detta (9 kap. 1 § ÄB).

Om hon inte är över 16 år så kan ni komma överens

Skulle det vara så att hon är under 16 år så kommer hälften av arvet att gå till dig som förälder (2 kap. 2 § första stycket ÄB), resten kommer gå till hennes halvsyskon (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Det ni då kan göra är helt enkelt att komma överens om att ni inte själva ska behålla arvet, utan att ni skänker det till hjälporganisationerna.

Hoppas att du känner att du fick någon klarhet i frågan. Hoppas allt går bra, det är såklart bara att ställa en till fråga till oss här på Lawline om du behöver mer hjälp.

Ha en fantastisk tisdag och ta hand om varandra.
Varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare