Kan jag ärva min farbror?

Undrar över arvsklass

Min farbror avled 22 jan. Han hade, helt naturligt, inga föräldrar i livet.

Han hade en bror som avled mer än 10 år sedan. Jag är bröstarvinge till den avlidne brodern. Är jag i så fall arvsberättigad efter min farbror?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att beklaga sorgen. I mitt svar kommer utgå ifrån att det saknas ett testamente. Vidare tolkar jag det som att han inte var gift eftersom du inte har nämnt det. Din fråga kommer därför att besvaras utifrån arvsordningen. Lagen som reglerar området är ärvdabalken (ÄB).

Arvsordningen

När det saknas testamente använder man sig av den legala arvsordningen. Den är uppdelad i tre olika arvsklasser. För att man ska kunna gå vidare till den andra arvsklassen krävs det att det inte finns någon arvinge i den första arvsklassen. De som tillhör samma arvsklass ska dela lika på arvet.

I första hand är det arvlåtarens barn eller barnbarn som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Barn eller barnbarn ingår i första arvsklassen och utgör bröstarvingar. Jag förstår det som att det saknas bröstarvingar till din farbror varvid vi behöver gå vidare till den andra arvsklassen. Det blir här föräldrarna och syskon som ärver (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Som du nämnt så saknar din farbror bägge föräldrarna. Det är därför din farbrors syskon som ska ärva. Då din pappa har gått bort har du rätt till den delen din pappa var berättigad (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Sammanfattningsvis har du rätt till arv såvida hela första arvsklassen är uttömd. Utifrån din frågeformulering förstår jag det som att det saknas någon som kan bedömas platsa in under den första arvsklassen. Eftersom du ingår i den andra arvsklassen har du rätt till arv utifrån de omständigheterna du har angivit.

Jag hoppas detta har givit svar på din fundering. Funderar du på något annat är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare