Kan jag använda en del av arvet till mopedkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag använda en del av arvet till mopedkort?

Om du har fått taga ett arv efter någon så finns det ingen reglering i lag som säger vad du får eller inte får göra med det. Det är alltså helt okej att använda pengar från ett arv till ett mopedkort.

Om du är under 18 år

Det finns ett undantag till regeln om att du själv får göra vad du vill med arv, och den utgörs av en begränsning i det fall arvtagaren är omyndig. En person som är under 18 år har inte rätt att göra vad de vill med sina pengar (9 kap 1 § föräldrabalken). Detta inkluderar även pengar som man fått ärva. Om du är under 18 år krävs alltså att du har din förmyndares, vanligtvis föräldrar, tillstånd att skaffa mopedkort för pengarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare