FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/07/2020

Kan jag anmäla ett brott trots att polisen inte tror att det kommer leda någonstans?

Hej, får en polis försöka neka ett brottsoffer att välja vad man vill anmäla något som, när man anmäler ett brott? Jag ville anmäla tydliga olaga hot men polisen ville skriva av det som "ofredande" och "ej olagligt" och lägga ner det direkt. Polisen sa att hoten var tomma ord trots att jag uppfattar hoten som riktiga och har god anledning till att göra det. Efter lite tjat och att jag fick hänga kvar i luren (114 14) gick hon med på att skriva en anmälan om hot.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan alltid göra en anmälan

Du har rätt att göra en polisanmälan när du anser dig ha blivit utsatt för något brottsligt. Därefter är det dock polisen som bestämmer om de anser att det finns anledning att utreda brottet eller inte, det beror till stor del på hur stor chans de anser det finnas att brottet kan uppklaras. Det ligger alltså på dem att avgöra om din anmälan kommer att läggas ner p.g.a. exempelvis bristande bevisning eller om de ska inleda en förundersökning/brottsundersökning. (Mer om förfarandet kan du läsa här).

Polisens agerande

Jag uppfattar det som att du har ringt 114 14 och velat göra en anmälan om olaga hot, efter att du har återberättat händelseförloppet för polisen ska denne ha uppmanat dig att istället göra en anmälan om ofredande (alt. inte göra någon anmälan alls - "ej olagligt"). Du har, som tidigare nämnt, alltid rätt att göra en anmälan om det brott du anser dig själv ha blivit utsatt för. Min misstanke är att polisen inte trodde att du skulle kunna nå framgång med en anmälan om olaga hot, utifrån det du återberättade för henne, och att hon därför ville leda dig i en annan riktning som kanske skulle innebära mer praktiska möjligheter för dig att nå framgång med din anmälan.

Slutsats

Hur som helst har du rätt att göra en anmälan om olaga hot om det är det brott du anser att du blivit utsatt för! Det är först efter att du gjort denna anmälan som det faller på polisen att bestämma om utredningen ska dras igång eller inte.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga. Och om du behöver mer juridisk rådgivning rekommenderar jag dig att boka en tid med någon av våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare