Kan gåva ges ut mottagarens kännedom?

Min mor önskar att ge en fastighet till min yngre bror, vilket vi andra bröstarvingar inte har några invändningar emot. Av olika anledningar önskar hon ge fastigheten till honom utan hans vetskap före sin död. Jag förstår att det mest lämpliga vore att upprätta ett gåvobrev, men det går väl inte att upprätta ett gåvobrev utan mottagarens kännedom? Är det möjligt att istället upprätta ett testamente där denna gåva framgår?

Lawline svarar

Hejsan!

Ja det är sant att gåvor inte kan ges utan gåvomottagarens kännedom. Ett testamente förefaller därför uppfylla hennes önskan om att eran yngre bror inte ska ha kännedom om gåvan. Jag rekommenderar dock att alla andra syskon skriver på testamentet och därmed bekräftar att ni godkänner att huset ska gå till eran yngre bror för att begränsa möjligheten jämka testamentet när eran mor går bort.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare