FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/07/2022

Kan föraren till en bil dömas till böter om ägaren till bilen utrustat bilen med fel däck?

Hej Jag körde min kompis bil som har vinterdäck på sommaren utan att vara medveten om det. Han säger att det var tur att jag inte blev stannad eftersom att det blir jag som får böter. Vem är det som får böter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om det är bilägaren eller föraren till bilen som blir ansvarig och ska betala böter om fordonet har vinterdäck och körs på sommaren.

Är det bilägaren eller föraren till bilen som kan dömas till böter om bilen körs med vinterdäck under sommaren?

Det är bilägaren som är skyldig att hålla bilen i lagligt skick. Det innebär att om bilen har vinterdäck och körs under sommaren är det bilägaren som blir ansvarig, eftersom bilen används i strid mot bestämmelserna om vinterdäck. Ägaren kan därmed bli ansvarig och dömas till böter om denne lånar ut sin bil till någon annan med vetskap att bilen har vinterdäck (under sommartid). Dock kan föraren bli ansvarig om han/hon kände till eller borde ha känt till att bilen inte var i lagligt skick. Av frågan framgår det att du inte var medveten om att bilen hade vinterdäck, vilket bör innebära att det är din kompis (ägaren till bilen) som riskerar att få böter (se här, Transportstyrelsen).

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare