FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/11/2021

Kan föräldrar bli bötfällda för att deras barn trimmar A-traktorer?

Hej!

Kan föräldrarna verkligen bli bötfällda för att deras barn trimmar A-traktorer olovandes.

Vad skulle då brottsrubriceringen heta?

https://www.vibilagare.se/nyheter/stoppade-40-traktorer-samtliga-var-trimmade

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en A-traktor blir trimmad så har inte längre barnet behörighet att köra fordonet. (2 kap 3 § körkortslagen). En trimmad A-traktor som går fortare än 30 km/h betraktas som personbil och då krävs B-körkort som behörighet. Om barnet då kör A-traktorn utan behörighet gör den sig skyldig till trafikbrottet olovlig körning.(3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Om en förälder är ägare till A-traktorn tillåter barnet att köra fordonet så kan de bli bötfällda.(3 § 3 st. lag om straff för vissa trafikbrott) Att barnet trimmar utan föräldrarnas vetskap spelar ingen roll då föräldern som ägare har ett ansvar att underhålla och kontrollera att fordonet är lagligt.

Brottsrubriceringen är alltså olovlig körning.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare