Kan föräldrar ärva sitt barn?

Min son har inga barn , han har ingen sambo om han avlider före sina föräldrar vem ärver honom, jag har en syster hon har inte några barn, min son har en halvbror , min sons far lever han har 2 syskon ?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att det inte finns ett testamente i scenariot. Ett testamente kan nämligen påverka hur arvet fördelas.

I 2 kap. 1 § ärvdabalken stadgas först och främst att det är den avlidnes bröstarvingar som ärver denne i första hand. Om bröstarvingar inte finns så framgår det av 2 kap. 2 § första stycket ärvdabalken att föräldrarna till den avlidne i sådant fall får hälften var av arvet. Om föräldrarna är avlidna eller om någon av föräldern är avliden så delar syskonen på föräldrarnas eller den förälderns lott enligt 2 kap. 2 § andra stycket ärvdabalken.

I ditt fall har din son inga bröstarvingar. Både du, hans mor, och hans far lever. Detta innebär att du och din sons far kommer att få hälften var av arvet (2 kap. 2 § första stycket ärvdabalken).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare