Kan fartkameror ta kort på andra trafikbrott än hastighetsöverträdelser?

Hej

Har en fråga angående fartkameror.

Kan de ta bilder på annat än om hastigheten överträtts?I mitt fall så gjorde jag en u-sväng över heldragen linje framför en fartkamera.

Körde in till kanten och stannade sen svänge jag över till motsatt riktning och precis där stod en fartkamera. Vägen var 70 och jag passerade kammaren i väldigt låg hastighet Max 20-30 km/timme men gjorde som sagt en u-sväng över heldragen linje framför kameran.

Behöver jag vara orolig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om fartkameror kan ta bild vid andra situationer än hastighetsöverträdelse samt om du då i ditt fall behöver vara orolig eftersom du körde över heldragen linje.

Svaret på din fråga är att fartkameror endast tar bild när de uppmäter att fordonet kör över den tillåtna hastighetsbegränsningen. Kamerorna tar alltså inte bild om man begår någon annan form av regelöverträdelse i trafiken. Du behöver alltså inte vara orolig för att ha fångats på bild av kameran. Med det sagt vill jag dock inte uppmana till att köra över heldragen linje, eftersom det ju inte är tillåtet. Vill du läsa mer kan du göra det på följande länk: https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/information-om-fartkameror/.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare