Kan fadern testamentera bort makas kvarlåtenskap till sina egna särkullbarn?

Hej jag har en helbror och 3 halvsyskon.halvsyskonen har samma pappa som jag o min bror.min brors o min mor dog91 då skrev våra föräldrar testamente at pappa hade fri förfoganderätt över tillgångarna.nov -21 dog min helbror han har inga barn el fru.Nu i feb dog vår pappa.han hade testamente stod att jag o min bror får hälften genom efterarv av vår mor.våra 3halvsyskon får dela andra hälften.Nu undrar jag som min helbror e död har jag fått till mig att han s arv ska delas mellan mig o halvsyskon.Undrar hur kan mina halvsyskon få min o min brors mammas efterarv?Dem skulle ju inte fått om min bror levt.Det e ju vår mamma inte deras.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Du har alltså rätt till att ärva efter både din mor och far. Dina halvsyskon har däremot inte rätt att ärva efter din mor utan endast efter din far, eftersom de är din fars bröstarvingar (2 kap. 1 ÄB).

När din mor avled hade du och din helbror rätt till lika stor andel arv efter er mor (2 kap. 1 § ÄB). Hela arvet tillföll dock din far först med fri förfoganderätt (3 kap. 2 § ÄB), eftersom de var gifta (3 kap. 1 § ÄB). Du och din helbror hade alltså rätt till efterarv, vilket innebär att ni inte fick arvet förrän er far hade avlidit. Men eftersom din helbror har också gått bort, tillfaller hela din mors kvarlåtenskap till dig som är den enda bröstarvinge kvar (2 kap. 1 § ÄB).

Din far ärvde från din mor med fri förfoganderätt, vilket betyder att han hade rätt att spendera hennes kvarlåtenskap precis som han ville. Han hade dock inte rätt till att upprätta ett testamente där han testamenterade bort hälften av din mors kvarlåtenskap till dina halvsyskon (3 kap. 2 § ÄB). När din far avled räknades din mors kvarlåtenskap bort från din fars. Detta betyder att du kommer att ärva hela din mors kvarlåtenskap och din andel från din fars kvarlåtenskap. Dina halvsyskon däremot har endast rätt till arv från din far och detta arvet ska delas lika mellan dig och dina halvsyskon (2 kap. 1 § ÄB

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina Mai

Nina MaiRådgivare