FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/01/2015

Kan exfrun dra iväg med barnet?

Hej Lawline!

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag och min fd fru bor i en stad i norr och är som sagt skilda och bor ej ihop längre. Hon har flyttat in hos en ny man. Vi har ett gemensamt barn på snart 3 år. Vi har delad vårdnad om barnet. Fd frun skall flytta till Stockholm och skall ta barnet med sig säger hon.

Jag har fast jobb sedan 20 år tillbaka. Har inga personliga problem. Har inte heller några problem att ge mitt barn omsorg då barnet är hos mig.

Kan verkligen fd frun bara flytta iväg till Stockholm och ta barnet med sig utan vidare? Det krävs väl att hon får ensam vårdnad i så fall. Det är 55 mil mellan vår stad och Stockholm.

Vore hemskt tacksam för ett svar då jag grubblar mycket på detta. Skulle bli hemskt ledsen om mitt barn finns så långt bort att jag ej kan träffa det regelbundet såsom nu. Vill gärna ge mitt barn bästa omsorg och så. Vill sätta min prägel på mitt barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser gällande vårdnad, boende och umgänge finns i föräldrabalkens (FB) 6 kap. som du hittar här.

Du skriver att du och din fd fru har delad vårdnad, vilket i lagboken betecknas som gemensam vårdnad. Det vill säga, ingen av er har ensam vårdnad om barnet. Var ert barn ska bo rör hens personliga angelägenheter och det är upp till vårdnadshavaren att bestämma det, se FB 6 kap 11 §. Eftersom du och din fru har gemensam vårdnad så ska ett sånt beslut fattas av er tillsammans, ni måste alltså komma överens om var barnet ska bo, 6 kap 13 §. Om ni har svårt att enas kan du vända dig till din kommuns socialtjänst som ofta kan erbjuda samarbetssamtal, 6 kap 18 §. De kan också hjälpa er att upprätta och godkänna ett skriftligt avtal om var barnet ska bo, 6 kap 14a § 2 st.

Om ni ändå inte kan komma överens så är alternativet att gå till domstol. Där kan det avgöras hos vem av er barnet ska bo (6 kap 14a §) eller om vårdnaden ska övergå från gemensam till ensam (5 §). Om vårdnaden ändras från gemensam till att endast en av er får vårdnaden så är det också den som tilldelas vårdnaden som bestämmer var barnet ska bo. Om er konflikt skulle tas upp i domstol kommer ert barns bästa vara avgörande för hur utfallet blir, 6 kap 2a §. Särsklid hänsyn tas då till att ert barn ska ha god kontakt med både dig och hens mamma.

Precis som du säger kan inte din fru bara flytta till Stockholm och ta med sig barnet dit. Som vårdnadshavare har du rätt att vara med och bestämma om var ert barn ska bo. Det bästa vore om ni kom överens och slapp en dyr och jobbig domstolsprocess, förslagsvis med hjälp av socialtjänstens samarbetssamtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Henrik ÄrnlövRådgivare