FrågaÖVRIGTÖvrigt29/09/2022

Kan ett utländskt bolag stå som borgensman för lån hos en svensk bank?

KAN ETT UTLÄNDSKT BOLAG, UTAN SVENSKT PERSONNUMMER, STÅ SOM BORGENSMAN FÖR LÅN HOS EN SVENSK BANK? TACKSAM FÖR SVAR.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik lag som reglerar vem som kan vara borgensman och vad för krav som ställs på en sådan. Generellt brukar en god ekonomi krävas och vanligt är att banker utför kreditupplysningar och liknande när någon går i borgen. Huruvida ett utländskt bolag kan stå som borgensman är upp till bankerna själva att bestämma, de har vanligtvis egna regler om borgensmän. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med en specifik bank och fråga om den godkänner ett utländskt bolag som borgensman.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare