Kan ett testamente till fördel för den efterlevande maken upprättas?

Hej

Vi är ett gift par med ett gemensamt barn samt att jag har ett särkullbarn.

Vad vi förstår så ärver min man hälften av det jag äger, gemensamma barnet (som får vänta) och särkullbarnet 1/4 var.

Vi har hört att jag kan testamentera hälften av det jag äger till vem som helst. Mannen och barnen fördelar på halvan som blir kvar. Jag vill helst att så mycket som möjligt går till min man. Kan jag skriva testamente till min mans fördel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som ärver efter någon som avlidit regleras i ärvdabalken (ÄB).

Hur kommer ditt arv att fördelas?

Huvudregeln är att den avlidnes barn ärver (2 kap. 1 § ÄB). Dina två barn kommer därför att ärva efter dig. De kommer att ärva lika mycket, det vill säga hälften var. Däremot kommer din make att få fri förfoganderätt över egendomen som tillfaller ert gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Fri förfoganderätt innebär att din make fritt får disponera över egendomen under tiden din make lever. Din make får dock inte testamentera bort eller kraftigt minska egendomen genom gåva. Det gemensamma barnet kommer därför att behöva vänta på sitt arv. Ditt särkullbarn har dock alltid rätt att få ut sitt arv direkt, men kan också avstå detta till förmån för efterlevande make (3 kap. 9 § ÄB).

Kan du skriva ett testamente till din makes fördel?

Dina barns rätt till arv skyddas genom regler om laglott. Dina barn har rätt till sin laglott. Halva arvslotten är laglotten (7 kap. 1 § ÄB). Därmed har dina barn rätt till hälften av arvet. Du kan därför testamentera bort hälften av ditt arv till din make om du så önskar. Om du testamenterar bort mer än hälften till din make finns det risk att dina barn begär jämkning av testamentet för att få ut sin laglott.

Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare