Kan ett testamente som inte är bevittnat ändå förklaras giltigt genom att dess innehåll bekräftas i efterhand?

Hej Min morbror och moster har gått bort Moster har muntligt sagt till 2 vårdpersonal Vem som ska ärva henne Ett testamente fanns även som hon skrev kvällen innan hon gick bort; ej bevittnat; som överensstämmer med det hon sa till vårdpersonalen Får vårdpersonal vittna om vad hon sagt till dom Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall ett testamente som inte är bevittnat fortfarande kan anses vara giltigt om två personer i efterhand har möjlighet att bekräfta det som står i testamentet.

Den lag som reglerar testamenten är ärvdabalken (ÄB).

Formkrav för ordinärt testamente

För att ett testamente ska vara giltigt så måste vissa formkrav vara uppfyllda (10 kap. 1 § ÄB). Ett testamente måste vara:

  1. Skriftligt
  2. Undertecknat av testamentsgivaren
  3. Bevittnat av två vittnen

Att ett testamente ska vara bevittnat av två vittnen innebär att dessa ska ha varit samtidigt närvarande när testamentsgivaren skriver under alternativt samtidigt närvarande när testamentsgivaren bekräftar sitt undertecknande. Vittnena ska då även ha känt till att det rör sig om ett testamente men de behöver inte veta testamentets innehåll.

Det räcker alltså inte att vårdpersonalen i din mosters fall kan vittna om testamentets innehåll i efterhand utan de måste ha varit närvarande när testamentet upprättades. Som huvudregel är därför din mosters testamente ej giltigt. Det finns dock vissa undantag som i din mosters fall skulle kunna vara tillämpliga.

Formkrav för nödtestamente

Om någon på grund av sjukdom eller annat nödfall är förhindrad att upprätta testamente på ovan sätt så finns det möjlighet att undgå några av ovan nämnda formkrav (10 kap. 3 § ÄB). Detta brukar kallas nödtestamente och innebär att det i så fall är möjligt att antingen muntligt förordna om sin kvarlåtenskap (muntligt testamente) eller att själv skriva och underteckna ett testamente utan krav på vittnen (holografiskt testamente). För att det ska röra sig om ett holografiskt testamente så ska situationen ha varit sådan att det inte har varit möjligt att tillkalla vittnen, t.ex. på grund av akut livsfara. Eftersom du i din fråga skriver att testamentet upprättades kvällen innan din moster gick bort är det möjligt att bedöma situationen som att åtminstone någon form av nöd förelåg. “Sjukdom eller annat nödfall” är dessutom ett subjektivt rekvisit, vilket innebär att även om inte objektiv, dvs. faktisk sjukdom eller nöd förelåg, så är det testamentsgivarens uppfattning som bedömningen ska utgå från. Om du alltså kan styrka att din moster åtminstone trodde att någon form av nöd förelåg så kan ett nödtestamente anses föreligga.

Man skulle nog även kunna anse att ett muntligt testamente förelåg eftersom din moster hade talat om för vårdpersonalen vem som skulle ärva henne. Även i det fallet krävs dock att någon form av sjukdom eller nöd förelåg, exempelvis kanske testamentsgivaren skakade mycket och var stel vilket medförde att det inte gick att just då underteckna testamentet. Det kan dock bli svårt att argumentera för detta eftersom jag tolkar det som att din moster först pratade med vårdpersonalen och därefter skrev sitt testamente, så då klarade hon ju av att underteckna testamentet.

Eftersom jag inte vet de närmare omständigheterna så är det dock svårt för mig att göra en närmare bedömning i detta fall.

Sammanfattning

Även om det normalt krävs att ett testamente uppfyller vissa formkrav så finns det undantag för situationer av sjukdom eller annan nöd. Beroende på vad denna nöd har haft för konsekvenser, dvs. om det har varit underskriften eller bevittnandet som inte har kunnat genomföras på grund av nöden, så kan påtalas att ett muntligt testamente respektive ett holografiskt testamente föreligger. I så fall skulle din mosters testamente anses vara giltigt trots att det inte i stunden var bevittnat.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om du skulle få fler frågor är du alltid välkommen att återkomma på nytt.

Allt gott,

Aileen PotterRådgivare