Kan en gåva via gåvobrev utgöra ett förskott på arv?

Hej När min mamma gick bort 2015 så fick jag arv från min pappa samt mina 3 halvsyskon som är bröstarvingar. Vi fick lika stor del förutom att jag också fick pappas del av en fastighet. Pappa skrev ett gåvobrev till mig avseende fastigheten som hade ett värde av cirka 2 miljoner vid tillfället. Idag har min pappa i ett testamente skrivit att vid hans bortgång skall jag få 50% och min halvsyster 50%. Min fråga är då, finns det en möjlighet för min halvsyster att hävda att det min pappa gett mig i gåvobrevet, dvs fastigheten skulle kunna anses som ett förskottsarv, eller fungerar gåvobrevet som en garant mot detta ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över om din halvsyster kan hävda att den del fastigheten som du fått av din pappa utgör ett förskott på arv.  Jag tolkar det även som att din mamma gick bort år 2015 men att din pappa för nuvarande lever och att han nyligen skrivit sitt testamente. Jag kommer hänvisa till Ärvdabalken (ÄB) som reglerar frågor om arv.

Vad utgör ett förskott på arv?

En huvudregel inom arvsrätt är att en gåva som ges från en arvlåtare (den avlidne personen) till en bröstarvinge antas vara ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). En bröstarvinge är arvlåtarens barn. Detta innebär att om en förälder ger sitt barn en gåva utgår man ifrån att denna gåva är ett förskott på arvet. När man räknar av ett förskott på arv så utgår man ifrån vad egendomen var värd vid mottagandet (6 kap. 3 § ÄB), det relevanta är vad gåvan var värd vid givandet och inte vad gåvan är värd vid arvlåtarens bortgång. Värdet utgör då förskottet på arvet.

Kan ett gåvobrev fungera som en garanti emot förskott på arv?

Nej ett gåvobrev kan inte fungera som en garanti emot förskott på arv. Ett undantag är dock om gåvogivaren uttryckligen skrivit i gåvobrevet att gåvan inte ska utgöra ett förskott på arvet, då fungerar gåvobrevet som en garanti emot förskott på arv. Man får inte ändra ett gåvobrev i efterhand och det är därmed inte möjligt att vid senare tillfälle än gåvotillfället lägga till att gåvan ej ska utgöra förskott på arv.

Vad gäller i ditt fall?

Den del av fastigheten du fått i gåva av din pappa kommer antas vara ett förskott på arvet, gåvobrevet är inte en garanti mot detta. När din pappa går bort kan därmed din halvsyster hävda att man ska avräkna fastighetens värde som ett förskott på arvet. Om din far i gåvobrevet har skrivit att gåvan inte ska utgöra förskott på arv så kan hon inte hävda att det skulle vara ett förskott.

Vad kan du göra nu?

Jag har tolkat det som att din pappa lever. Jag utgår även ifrån att det i gåvobrevet inte står att gåvan inte ska utgöra förskott på arv. Om detta stämmer skulle jag rekommendera att du pratar med din pappa och förklarar att gåvan kan räknas av på arvet. Om din pappa inte vill att gåvan ska räknas av på arvet kan han göra ett tillägg i det befintliga testamentet eller skriva ett nytt testamente där han tydligt förklarar att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv. Då har han gett en tydlig viljeförklaring att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv. Om din pappa inte vill göra detta så kommer möjligheten för din halvsyster att hävda att det rör sig om förskott på arvet kvarstå. Om jag missförstått dig och din pappa inte lever går det inte att ändra antagandet om förskott på arv.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare