Kan ett digitalt ID-kort från BankID vara tillräckligt för att intyga en förares identitet?

Ser att ni svarat på en annan fråga att om man kan styrka sin identitet med en ID-handling behöver man inte ha med sitt körkort och behöver då heller inte betala böter, innebär det att om man har lagt upp ett ID-kort i sin BankID så behöver man inte ha med sig körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om ett digitalt ID-kort från BankID kan räcka för att en förare ska kunna intyga sin identitet. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån körkortslagen (KörkL).

Den som framför ett fordon har en skyldighet att medföra identitetshandling

Den som kör bil måste ha med sig körkort eller en sådan handling som kan styrka dennes identitet (3 kap. 15 § KörkL). Kravet om att medföra identitetshandling finns för att underlätta polisens kontrollmöjligheter. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot dessa bestämmelser döms till penningböter (9 kap. 2 § första stycket KörkL).

Det finns några undantag från kravet om skyldigheten att medföra identitetshandling

Det finns tillfällen när föraren inte ska dömas till straff. Ett av dessa undantag är om förarens identitet genast har kunnat fastställas (9 kap. 2 § andra stycket tredje punkten). Exempelvis skulle en medpassagerare kunna intyga förarens identitet eller en annan identitetshandling med fotografi borde kunna godtas. Det är dock oklart om annat än en identitetshandling med fotografi kan godtas för att styrka förarens identitet. Gällande ett digitalt ID-kort från BankID för att intyga förarens identitet finns det ännu inga säkra svar men det borde kunna uppfylla kravet vid en kontroll eftersom det innehåller fotografi, namn och personnummer. Informationen som i dagsläget framkommit är att man avvaktar besked från polisen hur körkortslagen kommer att tillämpas i liknande fall.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare