Kan ens förälder testamentera bort en specifik del av sin kvarlåtenskap?

Hej,

Kan min far göra så att jag inte ärver hans bostadsrätt , utan ger den till något av mina barn istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Din fråga berör arvsrätt och regler gällande detta finns i Ärvdabalken (ÄB). Du hittar lagen här. Jag kommer besvara din fråga i två steg. Först kommer jag att utreda rätten att testamentera bort egendom i förhållande till din arvsrätt som barn till din far och därefter kommer jag att beröra möjligheten att kräva arv i viss typ av egendom.

Rätten att testamentera bort egendom

Som utgångspunkt ärver du din far (2 kap 1§ ÄB). Det är däremot möjligt för din far att begränsa din arvsrätt. Din far har rätt att upprätta ett testamente där han testamenterar bort hans bostadsrätt till något av dina barn. Regler om testamente finns i 9 kap ÄB och framåt. Det centrala här är dock att du aldrig kan bli helt arvlös, även om din far skulle upprätta ett testamente där han testamenterar bort samtliga av hans tillgångar. Du kommer nämligen alltid ha rätt till din laglott. En laglott är halva din arvslott (7 kap 1§ ÄB).

Vad menas med arvslott och laglott?

Arvslotten är den del av din pappas kvarlåtenskap som ska gå till dig, om han inte hade haft ett testamente. Kvarlåtenskapen är de tillgångar som finns kvar efter att din pappas skulder har betalats. Storleken av din arvslott beror på hur stora tillgångar som finns kvar och hur många personer som ska dela på dem.

Exempel: Din pappa har inget testamente. Han har två barn, dig och ditt syskon. Hans kvarlåtenskap uppgår till 200 000 kr. När din pappa avlider kommer ni få dela på arvet. Din arvslott är då 100 000 kr (200 000 / 2) och din laglott är 50 000 kr (100 000 / 2). Du har alltså alltid rätt till din laglott (50 000 kr i detta fall) och din pappa kan testamentera bort resterande.

Men har du rätt att ärva just bostadsrätten?

Notera att din lagstadgade rätt till arv inte berör vilken sorts egendom du ska få. Om du får ditt arv i form av en bostadsrätt eller i form av rena pengar är inget som lagen reglerar. Här är det helt enkelt testamentet som blir relevant. Det enda du kan kräva är din laglott, din andel av arvet som du har rätt till. Då finns det alltså en möjlighet för din far att testamentera bort hans bostadsrätt till något av dina barn och att du istället får ut din laglott i form av annan egendom.

Hur tar du tillvara på din rätt?

Låt säga att din far skulle testamentera bort all sin egendom och att du står utan arv. Som sagt har du då rätt till din laglott. Viktigt att veta är att du då måste påkalla jämkning av testamentet för att kunna ta del av din laglott (7 kap 3§ ÄB). Från den tidpunkten som du tar del av testamentet efter faderns död har du 6 månader på dig att göra detta, annars förlorar du din rätt.

Framtida råd

I slutändan, när arvet väl har fördelats, är detta en fråga som du kan ta upp med det barnet som eventuellt ärver bostadsrätten om du gärna skulle vilja ha den. Att testamentera bort en bostadsrätt till ett barn innebär inte att barnet för all framtid måste äga bostadsrätten. Du har såklart en möjlighet att, om ditt barn går med på det, köpa bostadsrätten av ditt barn i efterhand.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea Hood

Linnea HoodRådgivare