FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2021

Kan en vårdnadshavare ta med barnet på en resa utomlands?

Hej! Mitt ex och jag har gemensam vårdnad av vår dotter och jag fick precis reda på att hon tagit med vår dotter utomlands (Norge) på semester förra sommaren under pandemin utan min vetskap. Har hon rätt att göra det?

Mvh Calle

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad bestämmer vårdnadshavarna tillsammans i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 13 § föräldrabalken). När vårdnadshavarna inte bor tillsammans måste en vårdnadshavare självständigt kunna besluta i frågor som rör den dagliga omsorgen av barnet. Den dagliga omsorgen berör exempelvis vilken mat barnet ska äta, sovtider och hur barnet ska tillbringa sin fritid hos föräldern. Även kortare resor till utlandet anses omfattas i den dagliga omsorgen och är därför tillåtna utan den andra vårdnadshavarens samtycke så länge resan håller sig inom de dagar barnet ska tillbringa hos den ena föräldern.

Ditt ex har således i egenskap av vårdnadshavare rätt att ta med barnet på kortare resor utomlands utan att behöva rådfråga dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare