FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/05/2019

Kan en vårdnadshavare bestämma hur den andre föräldern får umgås med sitt barn?

Hej! Mitt barns pappa har vårdnaden om våran dotter som är 11 år. Pappan har sagt sedan december 2018 att om jag vill träffa våran dotter så måste vi vara hemma hos min mamma. Jag och min dotter måste alltså sova där. Detta säger han att det beror på att han misstänker att jag missbrukar droger. Vilket inte är sant! Använder inte droger överhuvudtaget.

Jag vill ha min dotter hemma hos mig! Får han verkligen göra såhär?!

Mvh, leden mamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag förstår att detta måste vara en fruktansvärd upplevelse för dig! Jag hoppas att du får lite mer insyn när du har läst mitt svar, även om det inte löser din situation.

Jag kommer prata om reglerna i Föräldrabalken (FB) för att reda i situationen.

Får pappan bestämma hur du och din dotter får umgås?

Pappan är vårdnadshavaren. Den centrala uppgiften för honom är alltså att din dotter får en trygg uppväxt där hennes behov blir tillgodosedda (FB 6 kap. 1–2 §).

För att uppfylla denna uppgift, så är det av stor vikt att pappan tar hänsyn till er dotters behov av god kontakt till er båda, han ska alltså se till att hon får umgås med dig (FB 6 kap. 2 a § och 6 kap. 15 §).

Men i detta ligger det att pappan har en skyldighet att se till att din dotter inte tar skada när hon är i ditt umgänge. Om pappan tror att det finns ett missbruk så måste han agera.

Hur kan du lösa detta?

Eftersom du säger att det inte finns något missbruk så finns det inte heller en risk för att din dotter far illa.

Det du kan göra (FB 6 kap. 15 a §):

1. Ta kontakt med socialtjänsten i din kommun – de kan inleda samtal med er för att åstadkomma ett avtal om hur umgänget ska ske. Detta måste pappan förhålla sig till.

2. Du kan väcka talan hos domstol om umgängesrätt – även detta måste pappan förhålla sig till.

3. Naturligtvis kan du även ta kontakt med en av våra jurister om du vill få en tydligare bild av vad du kan vänta dig och lite mer ingående rådgivning. Du hittar kontaktinformation här.

Mina råd:

Jag hade avstått från domstolen så långt som möjligt. Förhoppningsvis så är pappan villig att sätta sig ner och prata om detta, eftersom det trots allt är för er dotters bästa! Eftersom du som sagt inte missbrukar, så kommer det inte heller vara ett problem att bevisa (om de inte "litar" på dig).

Jag brukar även säga att man ska försöka prata direkt med personen som konflikten har uppstått med, men i ditt fall så kanske det är bättre att vänta tills ni är hos socialtjänsten. Då finns en neutral part med i rummet som kan medla mellan er.

Jag förstår att detta måste vara mycket jobbigt, inte bara för att du blir anklagad för något som är falskt, men för att du inte kan umgås med ditt barn på ett normalt sätt! Tyvärr så finns det ingen snabb lösning som jag kan ge, men jag hoppas att du har fått lite vägledning.

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare