Kan en svärfar ärva en lägenhet utomlands?

Har lägenhet i Spanien. Min man avled 2018. Vi hade inga barn. Vem ärver lägenheten och vilken lag tillämpas Svensk eller Spansk. Ärver min svärfar en del som lever ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt arvsförordningen artikel 21.1 ska lagen i det land där den avlidne hade sin hemvist, dvs. bodde, vid sin död tillämpas på frågor som gäller arv. Det finns dock ett antal undantag från denna regel, t.ex. om den avlidne har en uppenbart närmare anknytning till en annan stat. Om den avlidne hade sin hemvist i Sverige ska svenska lagar tillämpas och då gäller ärvdabalken.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB ska bröstarvingar, alltså barn, ärva sina föräldrar. Om det inte finns några barn ska föräldrar eller syskon ärva enligt 2 kap. 2 § och det inte finns några föräldrar eller syskon så ska mor- eller farföräldrar, mor- eller farbröder, mostrar eller fastrar ärva, enligt 2 kap. 3 §. Ingen förutom dessa har en lagstadgad rätt till arv. Alltså har din svärfar ingen arvsrätt. Det kan han endast ha om du testamenterar lägenheten till honom.

Beroende på var du bor och vilket land du har närmast anknytning till ska det landets lag tillämpas. Om detta är Spanien så är det spanska lagar som gäller.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare