Kan en son bli arvslös?

Hej, jag läste denna artikel och tyckte den var mycket intressant, men skulle vilja utöka frågan i mitt fall. Jag är äldst av 3 barn, och har ingen kontakt med min far. Han var gift med min mamma och efter skilsmässa gifte han om sig och skaffade ytterligare 2 barn. Och har nu skilt sig igen med en tredje kvinna. De har inga barn tillsammans. Och frågan är nu vem ärver var och i vilken ordning. Samt eftersom han och jag har en så extrem dålig relation, vi har inte pratat med varandra på över 25år, kan jag bli helt arvslös? Tack på förhand...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr förstår jag inte vilken artikel du syftar på. Jag tolkar det dock som att jag kan svara på din fråga ändå, hör av dig på nytt om jag tänkt fel!

Enligt Ärvdabalken ska en efterlevande maka ärva innan den avlidnes (arvlåtaren) barn men eftersom din far för nuvarande inte är gift så kommer hans barn att få sitt arv direkt (Ärvdabalken 3 kap. 1 § och Ärvdabalken 2 kap. 1 §). Detta eftersom enligt Ärvdabalken är arvlåtarens avkomlingar (även kallade bröstarvingar) i den så kallade första arvsklassen och står därför först i ledet att ta del av arvlåtarens arv (Ärvdabalken 2 kap. 1 §). Arvet ska sedan delas lika mellan alla arvlåtarens bröstarvingar (Ärvdabalken 2 kap. 1 § 2 st.).

Vidare har bröstarvingar en så kallad laglott. Laglotten består utav hälften av den arvslott som tillkommer bröstarvingen (Ärvdabalken 7 kap. 1 §). Laglotten kan inte testamenteras bort utan den har bröstarvingen alltid rätt att få ut från arvlåtarens arv.

Exempel

Arvlåtaren efterlämnar en kvarlåtenskap på 400 000 kr och den avlidne har fem stycken bröstarvingar. Varje bröstarvinges arvslott blir då 400 000 / 5 = 80 000 kr. Laglotten blir då sedan 80 000 / 2 = 40 000 kr.

Utan testamente ärver alltså varje barn 80 000 kr och har alltid rätt till 40 000 kr (oavsett vad som står i ett testamente).

Kort slutsats

- Om din far inte får en ny maka ärver hans barn på det vis som jag beskrivit ovan.

- Du kan inte bli arvslös utan har alltid rätt till din laglott.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare