FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/11/2020

Kan en preskriberad dom påverka mina antagningsmöjligheter till GMU?

Hej,

Jag blev för tio år sedan dömd till dagsböter efter att ha åkt dit på ett ringa narkotikasmugglingsbrott.

Domen är så pass gammal nu att den är preskriberad. Jag vill eventuellt söka GMU och undrar om antagningsmyndiheten kan se domen fastän den är preskriberad?

Tack!

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till lag om belastningsregister.

Vilka uppgifter kollar Försvarsmakten upp vid en antagning till GMU?

När du söker militär grundutbildning (GMU) hos Försvarsmakten gör de alltid en registerkontroll. Registerkontrollen innebär att en kontroll sker mot polisens belastningsregister, misstankeregister samt i säkerhetspolisens register. Finns det uppgifter om den sökande i dessa register får man som regel avslag på sin ansökan.

Kommer en preskriberad dom påverka dina antagningsmöjligheter?

När du begått ett brott samt dömts för brottet registreras det i belastningsregistret (3 § 1 p. lag om belastningsregister). Belastningsregistret är samma sak som brottsregister.

Hur länge ett brott står kvar i registret beror på om du dömts till fängelse eller böter. När en person dömts till fängelse finns brottet kvar i belastningsregistret i 10 år efter frigivning från fängelset (17 § 1 p. lag om belastningsregister). När en person dömts till böter finns brottet kvar i belastningsregistret i 5 år efter domslutet (17 § 9 p. lag om belastningsregister).

Efter att den nämnda tiden gått ut, gallras domen från belastningsregistret. Det innebär att domen inte syns i belastningsregistret längre.

Slutsats

Eftersom du begått ett brott och dömts till dagsböter, försvann brottet ut belastningsregistret 5 år efter att du dömdes för brottet. Eftersom det var 10 år sedan du blev dömd så syns inte brottet i belastningsregistret längre.

Eftersom brottet inte längre finns i belastningsregistret kommer antagningsmyndigheten inte att se brottet. Det innebär att brottet inte påverkar dina antagningsmöjligheter till GMU.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare