FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/01/2021

Kan en person som lider av psykisk sjukdom dömas till skyddstillsyn istället för rättspsykiatrisk vård?

Hej kan en person som är allvarligt psykiskt sjuk dömas till skyddstillsyn istället för rättpsyk?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta beror helt på vad för sorts brott det handlar om. Huruvida brottet har fängelse som påföljd och hur allvarligt/grovt brottet är. Villkorlig dom och skyddstillsyn är enkelt sagt påföljder man kan få ifall brottet inte är tillräckligt allvarligt för att få fängelse som påföljd trots att det står som påföljd för brottet i lagen, detta är något som domstolen får avgöra. Rättspsykiatrisk vård är o andra sidan motsvarigheten till fängelse för gärningsmän som lider av en tillräckligt allvarlig psykisk sjukdom som gör att domstolen anser att personen behöver rehabiliteras och få vård.

Hoppas detta var svaret på din fråga, återkom annars!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare