FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis13/04/2021

Kan en person med autism få vapenlicens?

Hej.

Kan någon som har autism få vapenlicens?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om vapenlicens

Eftersom din fråga handlar om vapenlicens blir vapenlagen (VL) tillämplig. En viktigt utgångspunkt för polisen är att de enbart får dela ut vapenlicenser om det kan antas att vapnet inte kommer missbrukas, se 2 kap 5§ VL. Det innebär att man behöver ett särskilt ändamål för att få en vapenlicens.

Läkares anmälningsskyldighet

När man ansöker om vapenlicens kontrollerar polisen olika register och tittar exempelvis på om man är dömd för tidigare brott. Polisen brukar dock inte begära in läkarintyg vid en vapenlicensansökan. Däremot har läkare en anmälningsskyldighet som innebär att om en läkare bedömer att en patient inte är lämplig att inneha skjutvapen måste denne anmäla detta till polisen, se 6 kap. 6§ VL.

Sammanfattningsvis finns det alltså inga direkta regelverk gällande personer med diagnoser och vapenlicens utan det är snarare en bedömning i det enskilda fallet. Men som nämnt kan en läkare bedöma att en person inte är lämplig att inneha vapen och är isåfall skyldig att anmäla det till polisen vilket kan innebära att man därav nekas vapenlicens.

I det aktuella fallet torde det alltså inte vara några problem för en person med autism att få vapenlicens förutsatt att de övriga kraven är uppfyllda och att läkare ej har något att invända.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Joanna GuardadoRådgivare