FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/08/2020

Kan en person få böter för hastighetsöverträdelse utan att delges polisens mätningsresultat?

Kan man få hastighetsböter om man inte får se mätresultatet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller om en person kan få böter för att ha överträtt en gällande hastighet utan att få se polisens mätresultat. Generellt sett finns det inget krav på att polisen måste uppvisa displayen som visar den uppmätta hastigheten för den som rapporteras. Däremot ska den som stoppas för rapportering få veta vilken hastighet som uppmätts och få till sig information om att överträdelsen kommer rapporteras. Det innebär alltså att en person kan åläggas med böter utan att behöva få se mätresultatet fysiskt.

Vid fortkörning erbjuds föraren som regel att på plats skriva under en ordningsbot. Är föraren däremot osäker på om allt gått rätt till, kan denne undgå att skriva under boten på plats och begära rådrum (betänketid). Påstår föraren istället att denne är helt oskyldig till anklagelsen om hastighetsöverträdelse finns möjligheten att istället få det prövat i domstol. Det blir då upp till tingsrätten att pröva frågan, vilket kan bli både energikrävande och dyrt för gemene man. Vet man med sig att man har kört några kilometer för fort skulle jag ge som råd att skriva under ordningsboten och inte ta det till domstol då det som sagt kan bli utdraget och kostsamt.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en fråga på nytt.

Med vänlig hälsning,

Line Skaugrud LandevikRådgivare