FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/07/2020

Kan en person bli av med körkortet om man lånar ut sin bil till någon utan körkort?

Om en förare som haft körkort ca 3 månader låter en person utan körkort framföra sin bil, kan hen bli av med körkortet då?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du bli av med körkortet om du låter en person utan körkort framföra din bil?
Det korta svaret på din fråga är ja. Att låna ut sin bil till en person som man vet inte har körkort kan utgöra ett brott som kallas tillåtande av olovlig körning (3 § tredje stycket lag om straff för vissa trafikbrott). I sin tur krävs det att någon av de bestämda grunderna är uppfyllda för att få återkalla ett körkort (5 kap. 3 § körkortslagen). I ditt fall skulle p. 6 kunna anses vara uppfylld då det rör sig om ett brott som kan antas visa att innehavaren inte kommer respektera trafikreglerna eller visa den hänsyn och ansvar som krävs i trafiken.

En körkortsåterkallelse är dock en prövning som görs i det enskilda fallet kopplat till omständigheterna i just ditt fall vilket innebär att det inte med säkerhet går att säga hur bedömningen kommer göras.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare