Kan en person ändra ett gemensamt testamente?

Pappa och hans fru har skrivit ett gemensamt testamente där dom äger 50% var. Om pappa går bort först får jag och min bror vår laglott. Frun sitter kvar i huset med full förfoganderätt av pappas del. När hon går bort ärver vi pappas del och fruns står det. Är detta hugget i sten eller kan frun göra sig av med allt, skänka el gåvor till andra? Det finns ett hot från pappa att vi ska bli helt utan arv, även laglotten. Vi har sporadisk kontakt pga fysik och psykisk misshandel och jag har svårt att tro att hon vill ge mig och min bror något alls om vår pappa går bort först. Finns inga gemensamma barn och frun har inga egna heller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar de omständigheterna som du har lämnat är din far gift med någon som inte är din mor och du undrar gällande deras möjlighet att påverka arvet utifrån olika scenarion.

Vad händer om din far dör först

Skulle din far dö först får du och din bror få ut eran laglott med tanke på eran ställning som särkullbarn (Ärvdabalken 2 kap 1 § och 7 kap 1 §). Därefter ärver hans fru resterande av hans tillgångar vilket blir 25% av deras gemensamma tillgångar innan det att han gick bort och det motsvarar 33% av hennes tillgångar efter din fars bortgång. Det betyder att ni genom testamentet får rätt till efterarv som ska motsvara 33% av hennes tillgångar när hon går bort (Ärvdabalken 3 kap 2 §). Den delen av testamentet som hon lämnat kan hon däremot ändra gällande att ni även ska ärva henne men hon kan inte ändra eran rätt till efterarv från eran far.

Det som kan vara värt att notera gällande det efterarv som ska tillfalla er efter hennes bortgång har hon fri förfoganderätt över. Det innebär att hon kan förbruka alla sina pengar eller ge bort det innan sin död så ni endast får rätt till 33% av en liten summa det enda hon inte kan göra med dessa pengar är att testamentera bort de.

Vad händer om din fars fru dör först

Skulle din fars fru dö före din far kommer hennes del av testamentet vara gällande förutsatt att hon inte ändrat det innan hon går bort. Det innebär att hela hennes arv komma dig och din bror till godo genom efterarv (Ärvdabalken 3 kap 2 §). Därefter skulle ni efter eran fars bortgång åtminstone få ut laglotten beroende på om han väljer att inte låta er ärva eran arvslott (Ärvdabalken 2 kap 1 § och 7 kap 1 §). Detta skulle innebära att ni toalt skulle ärva 75% av din fars och hans frus totala tillgångar, om han väljer att endast ge er eran laglott.

Ändring av testamente

Som framgår av mitt svar ovan så går det endast för den efterlevande personen att ändra sin del av det gemensamma testamentet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare