FrågaÖVRIGTPUL/GDPR03/02/2022

Kan en mobiloperatör vägra utlämnande av trafikspecifikation med hänvisning till GDPR?

Hade bokat ett (av flera) hotell i Sydafrika i december via ett reseföretag. Behövde därifrån ringa många samtal till reseföretaget för att boka om. Använde Telenor/Vodacom då. Reseföretaget skulle ersätta mina teleutgifter och jag sände då över en trafikspecifikation för mitt mobiltelefoni där numren enbart anges med t ex 0049. Reseföretaget vill ha närmare uppgift om telefonnumren, till och från mitt telefonnummer för att kunna ersätta mig (rör sig om mer än 2000:-). Telenor hänvisar till GDPR och anser sig inte kunna ange exakta nummer. Bara jag som ringt och tagit emot samtalen. Har Telenor rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har läst lite på Telenors hemsida, och såg särskilt följande intressanta uttalande: "I enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, sparar vi så lite data som möjligt. Det innebär att trafikspecifikationen bara visar samtal som kostar, till exempel samtal till utlandet och till betalnummer."

Det de hänvisar till här är principen om lagringsminimering i art. 5.1 (e) GDPR vilket innebär att de i egenskap av personuppgiftsansvarig (d.v.s. den som behandlar personuppgifter) är skyldiga enligt förordningen att ständigt ta bort personuppgifter som inte längre är nödvändiga för det ändamål personuppgifterna samlades in för. Ett telefonnummer är en personuppgift då dessa kan användas för att identifiera en fysisk person vilket framgår av art. 4.1 GDPR. Med detta sagt så bör det poänteras att GDPR endast är tillämplig avseende skyddet för fysiska personers personuppgifter vilket framgår av art. 1.1 GDPR, och då det härvid handlar om ett resebolags telefonnummer blir därmed GDPR inte tillämplig då det avser en juridisk persons uppgifter. Telenor har alltså fel i deras påstående om att det är GDPR som förhindrar de från att ge ut dessa uppgifter.

Det som i stället bör förstås utgöra hindret i detta fall är att du, när du blev kund hos telenor, accepterade deras integritetspolicy. I denna står det att sådana uppgifter som du nu vill ha tillgång endast sparas i upp till 21 dagar. Detta innebär i praktiken samma sak som scenariot ovan men med skillnaden att de agerar i enlighet med denna policy i stället för GDPR. Telenor har alltså rätt i det de säger, tyvärr.

Mitt råd är i stället att samtala med resebolaget och förklara läget, samt kanske ta en skärmdump på din lokala samtalshistorik och skicka den till resebolaget med en bifogad tabell över telenors priser för utlandssamtal. På så sätt borde detta kunna styrka hur många samtalsminuter du har ringt till de på resebolaget, samt vilken slutlig kostnad dessa har haft för dig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare