Kan en make som ensam ansökt om skilsmässa själv återkalla ansökan?

Jag har skickat in ansökan på skilsmässa och min make delgivits. Nevilles jag dra tillbaka och han vill inte skiljas. Räcker det med att jag skickar in papper eller ska han också skriva på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill återkalla din ansökan om skilsmässa. Nu undrar du om du kan återkalla den på egen hand utan att din make behöver skriva på någonting. Regler om återkallelse av skilsmässoansökan finns i äktenskapsbalken.

Du kan själv återkalla din ansökan
Så länge tingsrätten inte har prövat målet om skilsmässa och meddelat dom så kan du ångra din ansökan. Detta eftersom äktenskapet inte ännu blivit upplöst (jämför 5 kap. 6 § äktenskapsbalken). Du kan själv kontakta tingsrätten och uppge att du vill återkalla din ansökan. Din make behöver alltså inte skriva under några papper.

Däremot, om du återkallar din ansökan så kommer målet om äktenskapsskillnad ändå att prövas i domstol om din make vill skiljas, eftersom han blivit delgiven din ansökan (14 kap. 11 § äktenskapsbalken). Du skriver dock att din make inte vill skiljas så det borde inte vara något problem i ditt fall.

Sammanfattning
Du kan alltså kontakta tingsrätten själv och återkalla din ansökan. Eftersom din make inte heller vill skiljas kommer domstolen då att avskriva målet och ni kommer fortsatt att vara gifta.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare