Kan en make få tillbaka skadestånd efter bodelning?

Hej! Några närstående har skiljt sig nyligen och ena partnern fick skadestånd för skada på arbete för några år sedan.Hen valde då att investera en del av pengarna i en gemensam bostad och resten levde som för. Nu efter skilsmässan kräver hen tillbaka pengarna som investerades och levdes för. Har hen rätt eller kan den andra partnern gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Ersättning som en make fått för personskada får undantas från en bodelning (10 kap. 2 a § äktenskapsbalken (ÄktB)). Det gäller även för avkastning på sådan ersättning, samt vad som trätt i ersättningens ställe. Det hade alltså varit möjligt för maken att undanta den egendomen från bodelningen.

Om bodelningen upprättats av en bodelningsförrättare får maken då, inom fyra veckor efter delgivningen, klandra bodelningen (17 kap. 8 § andra stycket ÄktB). Ifall maken inte klandrar bodelningen inom fyra veckor har hen förlorat sin talan, och får finna sig i den bodelning som ägt rum.

Ifall bodelningen inte upprättats av en bodelningsförrättare är utgångspunkten att bodelningen inte kan överklagas, då makarna själva kommit överens om hur egendomen ska fördelas.

Sammanfattningsvis kan den maken som fått skadestånd inte få tillbaka pengarna, med mindre att en bodelningsförrättare upprättat bodelningen och att det gått mindre än fyra veckor sedan makarna delgavs den.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare