Kan en körskolelärare återkalla någons körkort?

Hej! min fråga är följande , kan en handledare inom en körskola återkalla ett körkort efter att ha ångrat sig och ansett att eleven inte ska ha det och finns det något stöd för det i lagen? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning

Som jag tolkar din fråga, så undrar du ifall en körlärare på en körskola kan återkalla ett körkort om personen ångrar sig och anser att en elev läraren haft inte bör ha körkort.

I den här situationen vet jag inte varför den här handledaren i detta fallet anser varför eleven inte ska ha körkort, varför jag kommer svara på din fråga allmänt.

Tillämplig lag för din situation är Körkortslagen (KörkL).

Det är transportstyrelsen som återkallar körkort

Det korta svaret på din fråga är nej, en körlärare på en körskola kan inte återkalla någons körkort för det är endast Transportstyrelsen som har den befogenheten.

Dock finns det en anmälningsplikt för läkare, att anmäla till Transportstyrelsen om läkaren anser vid en undersökning att körkortsinnehavaren av medicinska skäl inte är lämplig att ha körkort (10 kap. 5 § KörkL).

Som privatperson kan man även göra en anmälan till Transportstyrelsen om man anser att någon inte bör ha körkort, det brukar ofta då handla om medicinsk lämplighet där Transportstyrelsen kan begära att körkortsinnehavaren skickar in ett läkarintyg på att hen är medicinskt lämplig för att ha körkort. Ofta brukar det rekommenderas att man först ska prata med körkortsinnehavaren och förklara varför man inte tycker den här personen bör ha körkort, uppmuntra personen att göra en läkarundersökning, fräscha upp körkunskaperna etc.

Sammanfattning

En handledare inom en körskola kan inte själv återkalla någons körkort om hen anser att den här personen inte bör ha körkort, utan att återkalla körkort är bara något som Transportstyrelsen kan göra. Men vad handledaren på körskolan kan göra är att prata med berörande körkortsinnehavare och uppmuntra till läkarundersökning och en uppfräschning av körkunskaperna, och i ett sista skede göra en anmälan till Transportstyrelsen om att man anser att den här personen inte är behörig att ha körkort. I det fall kan Transportstyrelsen begära att körkortsinnehavaren inom en viss tid skickar in ett läkarintyg som visar att hen är medicinskt lämplig att ha körkort.

Hoppas detta var svar på din fråga, om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare