FrågaÖVRIGTÖvrigt11/07/2022

Kan en ideell förening köpa ett fordon för föreningens bruk?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om en ideell förening kan köpa ett fordon för föreningens bruk. I och med att civilrättslig lagstiftning saknas för ideella föreningar kommer jag att utgå från etablerad praxis och normer.

Kan en ideell förening köpa ett fordon för föreningens bruk?

Av din fråga framgick det att det gällde en ideell förening, därför antar jag att det är en juridisk person (stadga med namn, ändamål och beslutsordning, samt en styrelse finns). En juridisk person (föreningen) har rättigheter och skyldigheter som en fysisk person och kan sluta avtal, ha skulder och äga saker. Därmed bör föreningen kunna köpa ett fordon för föreningens bruk.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare