FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/08/2018

Kan en försäljning tvingas fram av ena parten i ett äktenskap?

Hejsan, Vi är ett gift par sedan 15 år tillbaka, och har ett gemensamt hus med ägande fördelat så att

en äger 2/3 och en äger 1/3. Nu vill den av oss som äger 1/3 att vi ska sälja och flytta till mindre boende,

och den som äger 2/3 vill inte sälja utan bo kvar tills vidare. Frågan vi har är nu om en försäljning kan

tvingas fram av den parten som vill det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni har vänt er till Lawline med er fråga!

Jag kommer att gå igenom vad lagen säger om att sälja makars gemensamma hem. Sedan kommer jag förklara vad detta innebär för er. Bestämmelserna som är aktuella i ert fall finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

En make måste lämna ett skriftligt samtycke till att sälja det gemensamma hemmet
En make/a får inte göra sig av med fast egendom utan den andres samtycke om den fasta egendomen är makarnas gemensamma bostad, ÄktB 7 kap 5 § 1 st p 1. Med gemensam bostad avses fast egendom som båda makarna eller en av makarna äger och som makarna i huvudsak använder som gemensamt hem, ÄktB 7 kap 4 § 1 st p 1. Om en make/a inte vill sälja kan domstolen tillåta försäljningen, ÄktB 7 kap 8 §. Domstolen ska då ta hänsyn till parternas argument för och emot försäljning. Bland annat tar domstolen hänsyn till ekonomiska skäl samt viljan att behålla hemmet intakt.

Om en make/a ändå skulle göra sig av med bostaden, exempelvis genom att sälja den, kan domstolen ogiltigförklara försäljningen, ÄktB 7 kap 9 § 1 st.

Ingen av makarna kan sälja bostaden utan den andras samtycke
Eftersom ni är gifta måste ni båda samtycka till att sälja huset. Ett sådant samtycke måste vara skriftligt. Det spelar ingen roll hur stor del var som ni äger av huset, det avgörande är att det är er gemensamma bostad. Om en av er skulle sälja huset utan den andres samtycke kan domstolen ogiltigförklara försäljningen.

Den av er som vill sälja huset har dock en möjlighet att vända sig till domstolen för att låta domstolen avgöra om ni ska sälja huset eller inte. En sådan ansökan ska skickas till tingsrätten på den ort där fastigheten ligger, RB 10 kap 10 §. Genom att skicka in en ansökan till tingsrätten kan den ena parten på sätt och vis tvinga fram en försäljning. Möjligheten finns ju dock att domstolen bedömer att bostaden inte ska säljas.

Louise BergstrandRådgivare