Kan en förälder föra över egendom till ett av sina barn utan övriga barns samtycke?

Min pappa och hans sambo ägde ett hus 50% vardera. Nu är huset sålt och pappa har flyttat till demensboende. Efter att huset sålts fick jag reda på att pappa skrivit över sin del av huset på min syster. Detta utan min och vår brors vetskap. Har jag och min bror rätt till en del av vinsten? Pappa lever fortfarande.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Er far rätt att förfoga över sin egendom som han vill, förutsatt att han inte är under ett förvaltarskap och därmed saknar rättshandlingsförmåga (rättshandlingsförmåga innebär att man själv kan ingå i bindande avtal och utföra andra rättshandlingar). Han kan alltså ge bort egendom till ett av sina barn utan övriga barns vetskap eller samtycke. Jag tolkar din fråga som att endast din pappas sambo och din syster ägde fastigheten vid försäljningstillfället. Eftersom du och din bror inte ägde huset kan ni tyvärr inte få en del av vinsten.

Däremot kan gåvor som en förälder ger till ett barn vara förskott på arv enligt ärvdabalken (ÄB). Detta får betydelse om er far går bort. En gåva till en bröstarvinge (den avlidnes barn) presumeras vara förskott på arv och detta innebär att gåvan ska avräknas från gåvomottagarens arvslott vid arvskiftet (när tillgångarna fördelas) (6 kap. 1 § ÄB). Avräkning sker med gåvans värde vid mottagandet (6 kap. 3 § ÄB). Gåvogivaren har dock möjlighet att föreskriva att gåvan inte är förskott på arv och då avräknas ingenting vid arvskiftet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare