Kan en farfar testamentera bort allt till ens faster om ens pappa gått bort?

Hej, min pappa är bortgången och har pga min faster ej haft så mycket kontakt med min farfar sedan även min farmor gått bort. Nu har vi sporadisk kontakt men han är dement. Ett sommarhus skall vara testamenterat till henne enligt honom och hon har varit folkbokförd där under flera år. Trots att de har sin bostad kvar.

Dessutom har hon sagt att min dementa farfar velat ta faderskapstest medan det i alla år cirkulerat om att min farfar ej är hennes biologiska far. Kan dock vara så att farfar adopterat henne men inget vi någonsin fått reda på inte heller min avlidne far.

Kan de skriva bort min pappas arv som går till mig?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvet från din pappa

Nej, din farfar och din faster har inte möjlighet att skriva bort ditt arv. De tillgångar som din pappa hade när han gick bort ska tillfalla dig ensam om du är hans enda barn och han inte var tillsammans med din mamma vid hans bortgång, 2:1 jämte 3:1 ärvdabalken. Var din mamma och pappa tillsammans vid hans bortgång så får du vänta på arvet från din pappa tills även din mamma avlidit.

Arvet från din farfar

Första att ärva från avliden person är personens barn, i detta fall din pappa och hans faster. Eftersom att din pappa har avlidit kommer du att träda in i hans ställe, 2:1 2st. Din farfar kan inte testamentera bort hur mycket som helst till din faster, utan det som hon mottagit innan han går bort kommer att räknas som förskott på arv så länge det inte finns ett motsvarande värde för dig kvar utöver sommarhuset, 6:1 ÄB. Utgångspunkten är att barn ärver lika, skulle din farfar testamentera bort hela hans kvarlåtenskap till din faster, skulle du i din pappas ställe, ha rätt till en fjärdedel av hans kvarlåtenskap istället för hälften, men inte kunna göras arvslös, 7:1 ÄB.

Dessutom ställs det vissa formkrav på testamente men det kan ju vara till din nackdel att påpeka om de skrivit inte är giltigt som det är skrivet just nu. När din farfar gått bort hade jag gett dig rådet att om ni inte kommer överens eller du är osäker om det finns testamente och vilka tillgångar som funnits från början, att vända dig till en familjejurist.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare