Kan en ex-maka ärva?

kan min f.d. fru ärva efter mig trots att vi är skilda och har två barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Endast de personer som tillhör första, andra eller tredje arvsklassen som anges i 2 kap. Ärvdabalken har laglig rätt till arv. En f.d. maka står inte angiven i nämnda lagrum och är således inte berättigad till något arv efter din bortgång.

Skulle era gemensama barn vara minderåriga vid din bortgång kan din f.d. hustru, i egenskap av barnens förmyndare, däremot bli förvaltare över arvet fram till dess att barnen blir myndiga vilket framgår av 10 kap. 2 § Föräldrabalken. Hon äger då fri förfogaderätt till arvet, men "äger" så att säga inte arvet. Detta innebär mer eller mindre att hon får använda arvet för "vardagliga" kostnader, men har inte rätten att göra vad hon vill med arvet och absolut inte i den bemärkelsen att det sker en väsentlig minskning av denna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare