FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/10/2022

Kan en ADHD-diagnos åberopas för att ta bort en notering i belastningsregistret?

Kan man på något sätt få bort sitt "prick" från registret som skedde pga ADHD diagnos? Så i mitt fall hade jag nyligen fixat en dator hos en kompis, och hade en kreditkortskniv i min plånbok (den är inte direkt vass eller så, utan bara möjligt att ta sig igenom zipties för datorn). Dagen efter skulle vi åka till riksdagen med skolan, och jag fastnade i säkerhetskontrollen utan att veta att den fanns i min plånbok. Är detta möjligt att få bort på något sätt? Skrev på ett strafföreläggande eller vad det heter. Fick diagnosen för 1 år sedan och incidenten skedde för 3 år sedan. Anledningen till att jag inte visste om att jag hade den i plånboken är ett av mina huvudproblem med diagnosen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du bar med dig kniven så bröt du mot lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254). 1 § knivlagen stadgar att knivar eller andra stick- och skärvapen eller andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa inte får innehas på allmän plats. Det kan bedömas särskilt hotande att du bar med dig kniven till riksdagen eftersom det är ett organ som utövar makt. Att du skrivit under strafföreläggandet innebär att du erkänt brottet.

Regler om så kallade "prickar i registret" eller noteringar i belastningsregistret som det med mer juridiska termer kallas finns i lagen om belastningsregister. Av 3 § första punkten i lag om belastningsregister följer att registret ska innehålla uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. Det finns inga regler som stadgar att handlingar som begåtts till följd av psykisk diagnos eller liknande förhållande inte ska finnas med i registret.

Det är därför inte möjligt att "få bort" en notering i registret på grund av att du hade diagnosen ADHD när gärningen begicks. Uppgiften försvinner dock automatiskt genom så kallad gallring efter ett visst antal år, beroende på vad påföljden blivit. I 17 § nionde punkten i lag om belastningsregister framgår att en gärning som lett till böter, vilket det låter som att det är fråga om i ditt fall, gallras efter fem år från det att du skrivit under strafföreläggandet.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare