FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/11/2021

Kan en 15-åring bo ensam?

Hej! Jag är en frånskild och ensamstående mamma som bor med en 15 år gammal dotter.

Idag är jag i en ny relation och behöver ofta resa iväg eftersom min nya partner inte bor i samma stad. Jag och min dotter pratade om att försöka flytta tillsammans, men hon vägrar och säger att hon vill bo kvar där vi bor. Jag respekterar hennes val och därmed låter henne bo kvar hemma.

Jag undrar om jag har rätt till att lämna min 15 åriga dotter ensam hemma. Hon bor kvar i min (vår) lägenhet och jag tar hand om henne 100 % ekonomiskt. Jag har också fixat hjälp med städning och vid behov även matlagning.

Jag har även en son som är 18 år gammal och som bor ensam ca 10 minuter ifrån oss. Min dotter vill inte bo tillsammans med honom. Men min son säger att vid behov är han alltid där och är villig att hjälpa sin syster. Min dotter säger själv att det känns bra för henne att bo hemma ensam och att hon tar ansvar över de sakerna hon behöver, såsom att gå i skolan eller till exempel matlagning.

Tack för hjälpen på förhand!

Mvh orolig mamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du rätt att låta din dotter bo kvar hemma?

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran (6 kap. 1 § föräldrabalken). Barnet står under föräldrarnas vårdnad till 18 års ålder och föräldrarna har då också en underhållsskyldighet för sitt barn (6 kap. 2 § och 7 kap. 1 § föräldrabalken). Underhållsskyldigheten innefattar inte ett krav på att betala för en egen lägenhet etc. om barnet inte vill bo hemma. Detta innebär dock inte att det inte är möjligt att låta ett barn, i vart fall en tonåring, att bo ensam. I de uppgifter som du anger verkar du ha sett till så att alla delar som måste tillgodoses uppfylls, eftersom du kommer tillhandahålla alla medel som behövs för din dotters underhåll. Närheten till hennes bror gör även att tryggheten tillgodoses. Detta innebär dock ett extra ansvar för din son, men eftersom han är myndig finns det inget som hindrar att han kan ta sig an detta ansvar.

Ert beslut verkar vara väl övervägt och eftersom både du som vårdnadshavare och ditt barn är överens så finns det inga hinder mot att låta ditt barn bo ensam. Detta kan jämföras med det relativt vanliga förhållandet att barn flyttar till en annan ort till följd av gymnasiestudier. Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare