FrågaÖVRIGTÖvrigt16/06/2022

Kan ej avsluta medlemskap på dejtingsida

Jag har haft ett konto på en dejtingsajt (C-Date) och försökte avsluta medlemskapet utan att lyckas. Nu pressas jag på pengar genom någon utpressningsförsök då dem även börjar mailet med att använda mitt namn och efternamn samt IP-adress. Jag har varken använt mitt namn och efternamn när jag gjorde registreringen. Undrar om detta fall går att få stopp på. Hur går jag vidare på bästa möjliga sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar den obehagliga och otrevliga situation som du har hamnat i. Det är olagligt att utpressa dig på pengar och jag råder dig starkt att upprätta en polisanmälan. I övrigt bör du fortsätta försöka avsluta medlemskapet och hävda till dejtingsidan att du inte längre vill vara medlem. Du bör inte skicka över några pengar, oavsett hur utpressningen utvecklas. Det kan också vara en god idé att blockera mejladressen/telefonnumret eller liknande som kontaktar dig. Om det är så att ditt medlemskap kostar pengar och det fortsätter komma fakturor bör du bestrida dessa och ta kontakt med konsumentverket för vidare rådgivning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare