Kan efterlevande sambo återkalla testamentes förordnade om kvarlåtenskapens fördelning?

Min mans syster, var sambo med en man som avled för tre år sedan. Inga barn finns. De skrev ett testamente när de flyttade ihop. Den som överlevde den andre skule ärva allt med full förfoganderätt. När den andre avled skulle kvarlåtenskapen gå till Lions. Nu har systern ångrat sej och vill att hennes del ska ärvas av hennes ende bror, min man. Kan hon skriva om testamentet? Hon har svårt att gå, så det blir ett helt företag att få med henne till en jurist. Går det att lösa på annat vis? Kristina

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mans syster och dennes sambo (testatorer) skrivit ett gemensamt testamente om hur deras kvarlåtenskap skulle fördelas vid deras respektive dödsfall. Den del av testamentet som nu ställer till problem är det villkor att din mans syster ska fördela hela hennes kvarlåtenskapen på sambons arvingar vid hennes dödsfall (i din fråga har jag maskerat namnet med ”X”). Din mans syster vill numera ändra i testamentet så att halva kvarlåtenskapen i stället ärvs av hennes enda bror. Hur går hon tillväga för att göra denna ändring?

Kan efterlevande sambo återkalla testamentes förordnade om kvarlåtenskapens fördelning?

Testator är den person som upprättar ett testamente. Tolkning av ett testamente som reglerar två testators inbördes vilja ska tolkas personligt och individuellt. Det innebär att varje testators vilja ska tolkas separat i förhållande till den andra testatorns vilja. Testamentet ska ges den tolkning som antas bäst överensstämma med testatorns yttersta vilja (jämför 11 kap. 1 § ärvadbalken (ÄB)).

En testator vid liv som inte längre anser att testamentet utgör del av dennes yttersta vilja har en möjlighet att återkalla testamentet (10 kap. 5 § ÄB). Det finns inga formkrav för hur återkallelsen ska ske. Det viktigaste är att testator återkallar testamentet på ett sådant sätt att det inte finns någon oklarhet kring att testamentets villkor inte längre ska gälla. Detta kan göras genom att första testamentet förstörs för att sedan upprätta ett nytt testamente. Det går också att att upprätta ett nytt testamente där det anges att det att det tidigare testamentet inte ska gälla. En ytterligare möjlighet är att ändringen görs i det ursprungliga testamentet. Oavsett om tillägget eller ändringen tas upp i det befintliga testamentet eller ett nytt testamente måste formkraven för testamentets utformning följas (10 kap. 1 § ÄB och 10 kap. 6 § ÄB).

Vad som gäller i din situation

Det finns inga rättsliga hinder för din mans syster att återkalla sin del av testamentets förordnande om kvarlåtenskapen. I detta fallet har hon rätt att återkalla testamentets förordnande om att halva kvarlåtenskapen ska tillfalla hennes sambos arvstagare. För att undvika bevissvårigheter föreslår jag hon förstör det befintliga testamentet och upprättar ett nytt i enlighet med de formkrav som vanligtvis gäller för upprättande av testamente. Eftersom hennes sambos arvstagare högst troligen även har en kopia av testamentet krävs det även att denna handling förstörs.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Behöver du hjälp att skapa ett nytt testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra kunniga jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare