Kan efterlevande make sälja sitt hus när särkullbarn har rätt till efterarv?

Min pappa gick bort för 3 år sedan. Han var gift med en kvinna som inte är min mamma och jag är hans ända barn. Då min pappa och denna kvinna stod på 50/50 på husen ska jag ärva 25% ? Kan denna kvinna sälja huset utan att jag får ut mitt arv eller får reda på att hon sålt?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din pappa gick bort för tre år sedan, och med tanke på hur frågorna är formulerade, så utgår jag ifrån att du har fått ut din laglott och att din pappa har testamenterat resten av sin egendom till sin fru och nu undrar om du har rätt att ärva efter din pappas fru.

Vad som är viktigt här är om din pappa och testamenterat sin egendom till sin fru med så kallad "fri förfoganderätt" eller med "äganderätt". Om det är fri förfoganderätt, så har du rätt till så kallat efterarv från din pappas fru. I så fall borde du har rätt till 50 % av din pappas frus arv. Har han testamenterat dem med "äganderätt" eller "full äganderätt" så har du inte rätt till arv.

På frågan om hon kan sälja huset, utan att informera dig, så är svaret: ja det kan hon. Har du rätt till arv så kommer försäljningen inte att påverka denna rätt. Försäljningen kan dock innebära att du får ut mindre pengar, mer pengar, eller lika mycket.

Skulle det vara så att jag har tolkat din fråga fel så får du jättegärna höra av dig igen!

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare