FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/02/2022

Kan din underåriga dotter vägra att flytta med dig till en ny stad?

Jag har fått nytt jobb i en ny stad. 20 mil från v

min nuv stad

Har min dotter 16 år rätten att vägra flytta med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag bara säga grattis till det nya jobbet, hoppas att du kommer trivas!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av föräldrabalken (FB). Jag utgår från att du som förälder också är vårdnadshavare till din dotter.

Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem till dess att barnet har fyllt 18 år (FB 6 kap. 2 §). Vårdnadshavare ansvarar över barnets personliga förhållanden och vårdnadshavaren ska se till att barnets grundläggande behov blir uppfyllda. För att vårdnadshavaren ska kunna uppfylla sitt ansvar över barnet, har vårdnadshavaren både en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (FB 6 kap. 11 §). Vårdnadshavare ska dock ta mer hänsyn till barnets egna önskemål, desto äldre barnet blir.

Frågan om var ett barn ska bo hör till barnets personliga angelägenheter. Därmed har du som vårdnadshavare en bestämmanderätt över din dotter och kan bestämma att hon ska följa med dig vid flytten eftersom hon är 16 år och underårig. Däremot ska du även ta hänsyn till din dotters vilja att inte flytta med, eftersom hon är myndig om två år. Ett barn får dock i slutändan inte flytta hemifrån eller någon annan stans utan vårdnadshavarens samtycke.

Sammanfattningsvis, har du som vårdnadshavare en bestämmanderätt över din dotter och du kan bestämma att din dotter ska flytta med dig. Din dotter har alltså ingen bestämmanderätt i denna fråga och hon kan inte vägra att flytta med dig, om du har bestämt att hon ska göra det eftersom hon är underårig.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare