FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/07/2020

Kan det vara brottsligt att kolla om folk är på väg att stjäla i en butik?

Hej,

Kan det röra sig om ett brott om man kollar hur en tiggare agerar i en butik? Jag var i en situation där jag stod i en kassa och vände mig och kollade på en tiggare i butiken. Det slog mig dock snabbt att det kunde uppfattas som jag kollade om personen skulle stjäla något så jag kollade bort igen. Kan det vara ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är nej. Det är inte brottsligt att kolla på andra människor, inte ens om man faktiskt kollade för att se om personen skulle begå brott.

Agerandet är tillåtet och ganska långt från att vara straffbelagt. Annat vore om du hade gått runt och berättat för folk i affären att personen sannolikt kommer att stjäla. Då hade det kunnat vara fråga om förtal. Hade du förföljt personen och filmat och hetsat hade det kunnat varit fråga om ofredande. Det ska alltså vara fråga om klart hänsynslöst beteende.

Det du har gjort är alltså inte brottsligt.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare