FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/12/2021

Kan det uppstå problem för dig på en anställningsintervju för att du är misstänkt för grovt rattfylleri?

Hej. Jag har fått misstanke för grovt rattfylleri nyligen och har fått intervju för jobb som jag sökt som tågvärd. Nu känner jag som att det här kommer att ställa till det för mig för detta jobbet jag sökt är ett drömjobb för mig. Hur ska jag göra för dom kräver ju utdrag från belastningsregistret. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kul att du har fått en intervju till ditt drömjobb, jag håller tummarna för att det kommer gå bra för dig på intervjun!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om belastningsregister (LBR) och lag om misstankeregister (LMR).

I mitt svar kommer jag börja med att gå igenom belastningsregistret och vad det finns för uppgifter i det registret. Sedan kommer jag gå igenom misstankeregistret. I slutet av mitt svar sammanfattar jag texten.

Belastningsregistret

Belastningsregistret innehåller bland annat uppgifter om domar i brottmål, godkända strafförelägganden och ordningsböter (LBR 3 § 1 punkten). Det finns alltså uppgifter om de som har begått ett brott och där personen har fått en påföljd för detta brott.

Det finns flera myndigheter som har rätt till utdrag från belastningsregistret, t.ex. Säkerhetspolisen, Skatteverket och domstolar (LBR 6 §). Den enskilde som finns med i belastningsregistret har rätt att begära ett fullständigt utdrag ur belastningsregistret en gång om året (LBR 9 § första stycket). En arbetsgivare har dock inte rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret, utan arbetsgivaren får i så fall kräva att den arbetssökande begär ett utdrag ur sitt eget belastningsregister. En del arbetsgivare kräver att den arbetssökande begär ett utdrag från belastningsregistret för att de ska anställa personen och så länge arbetsgivaren tillämpar detta krav på alla personer är det tillåtet och inte diskriminerande.

Du skriver däremot att du endast är misstänkt för grovt rattfylleri. Därmed finns du inte med i belastningsregistret just nu. Det är endast information om personer som dömts för brott eller som har godkänt ett strafföreläggande eller en ordningsbot som samlas i belastningsregistret.

Misstankeregistret

Det finns dock även ett misstankeregister som bland annat innehåller information om personer som är skäligen misstänkta för brott (LMR 1 §). Du skriver att du har fått misstanke för grovt rattfylleri och jag utgår jag från att du är skäligen misstänkt för brottet. Detta eftersom det först är då det finns en skyldighet att underrätta den misstänkte för brottet (rättegångsbalken 23 kap. 18 §). Skäligen misstanke är även den lägre nivån av misstanke. Misstankeregistret innehåller bland annat namn- och adressuppgifter och uppgifter om de brott som misstanken gäller.

Även här har vissa myndigheter rätt att begära utdrag ur belastningsregistret, t.ex. Säkerhetspolisen, Skatteverket och domstolar (LMR 5 §). Den enskilde som finns med i misstankeregistret får endast begära utdrag ur misstankeregistret för arbete vid hem för vård eller boende (HVB-hem) eller familjehem som tar emot barn (LMR 8 §).

En arbetsgivare har alltså inte heller i detta fall en rätt att begära ett utdrag ur en arbetssökandes misstankeregister, om inte arbetsgivaren är en av de myndigheter som faktiskt har rätt att begära utdrag. Din eventuella framtida arbetsgivare har inte rätt att begära ett utdrag, eftersom du skriver att du har sökt jobb som tågvärd och din eventuella arbetsgivare är inte en sådan myndighet som har rätt att begära utdrag ur misstankeregistret.

Du som enskild har som sagt en begränsad möjlighet att begära utdrag ur misstankeregistret och du har sökt till tjänsten som tågvärd och ska alltså inte arbeta på ett HVB-hem eller ett familjehem. Därmed har inte heller du en möjlighet att begära utdrag ur ditt misstankeregister. Eftersom du inte kan begära utdrag ur ditt eget misstankeregister kommer inte heller din eventuella framtida arbetsgivare ha möjlighet att kunna ta del av de uppgifterna i registret.

Sammanfattning

I belastningsregistret finns det bland annat uppgifter om brottmålsdomar, godkända strafförelägganden och ordningsböter. Eftersom du endast skriver att du är misstänkt för brottet grovt rattfylleri finns inte uppgifterna om brottet med i belastningsregistret än. Om du skulle bli dömd för grovt rattfylleri eller godkänner ett strafföreläggande eller en ordningsbot kommer du däremot att finnas med i belastningsregistret. Just nu finns du dock med i misstankeregistret. Du har själv ingen möjlighet att begära utdrag ur misstankeregistret och det har inte heller din potentiella framtida arbetsgivare.

För tillfället bör det alltså inte uppstå några problem för dig på intervjun eftersom uppgifterna om grovt rattfylleri inte finns med i belastningsregistret, utan bara i misstankeregistret. Om fallet blir sådant att du hinner hamna i belastningsregistret innan intervjun kan det uppstå problem för dig, men arbetsgivaren kan bestämma att den vill anställa dig ändå om du skulle hamna i belastningsregistret. Det kan även vara värt att notera att den som varit skäligen misstänkt för brott och sedan fått en förundersökning nedlagd hamnar inte i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare