Kan det påverka mina möjligheter att få körkort om jag förekommer i belastningsregistret?

Jag och en vän snattade 2 proteinbars på ett värde av 27kr st. Vilket blir 54kr och chefen på Ica kom på oss. Han sa att han kanske skulle gå vidare med detta men vi var ärliga och sa förlåt flera gånger och kom till och med tillbaka till butiken och bad om ursäkt. Vi ringde han med våra föräldrar och bad om ursäkt för att vi har grov ångest över detta. Vi köpte varsin protein bar också plus att vi frågade om vi fick betala för den utan att få produkten. Vi undrar lite vad som kommer hända nu om han polisanmäler händelsen för vi fyller 18 om ca 2-3 månader men det hände nu när vi är 17. Vi mår fruktansvärt dåligt och har ångest och ont i kroppen hela tiden. Även fast det är vårat egna fel. Vad kan vi få för straff för detta om han tar vidare det till polisen? Kan det bli att vi inte får ta körkort osv och prick i registret? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta vilka konsekvenser som kan aktualiseras med anledning av att du och din vän har stulit varsin proteinbar, om ägaren skulle välja att anmäla detta. Jag börjar med att redogöra för vad som gäller i straffrättsligt hänseende, och kommer sedan övergå till frågan om huruvida er möjlighet att ta körkort kan påverkas av detta.

Straffansvar för ringa stöld

Av 8 kap. 1 § brottsbalken (BrB) följer att den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det ska dömas för stöld. Om värdet av det stulna och de övriga omständigheterna kring stölden gör att brottet är att anse som ringa, ska dock ansvar endast dömas ut för ringa stöld, vilket framgår av 8 kap. 2 § BrB. Högsta domstolen har i sin praxis fastslagit att gränsen för vad som är att anse som ringa stöld går vid 1 250kr (NJA 2019 s. 951). Stjäl man något som understiger detta värde, gör man sig alltså som huvudregel endast skyldig till ringa stöld såvida stölden inte skulle ägt rum under försvårande omständigheter, till exempel om stölden skulle innefatta någon typ av integritetskränkning (exempelvis om det som stulits fanns i någons handväska, se NJA 1995 s. 561). Påföljden vid ringa stöld är böter eller fängelse i högst månader, se 8 kap. 2 § BrB.

Eftersom stölden var så pass ringa, hade påföljden troligtvis blivit böter genom ett strafföreläggande.

Belastningsregister

Av 3 § lagen om belastningsregister (LBR) framgår att ett belastningsregister ska innehålla bland annat uppgifter om den som genom dom, strafföreläggande eller beslut ålagts påföljd för brott.  Om påföljden endast varit böter till följd av ett strafföreläggande, ska denna uppgift gallras från belastningsregistret efter fem år, vilket framgår av 17 § 9 p. LBR. Om ni hade dömts till att betala böter genom ett strafföreläggande med anledning av er ringa stöld, hade detta alltså synts i belastningsregistret i fem år.

Hur påverkar det här er möjlighet att skaffa körkort?

För att kunna få körkort måste man beviljas körkortstillstånd, se 3 kap. 1 § 1 p. körkortslagen (KL). Den myndighet som prövar frågor om körkortstillstånd är Trafikverket, som gör en bedömning av huruvida man i enlighet med 3 kap. 2 § KL är lämplig som körkortsinnehavare med hänsyn till ens personliga och medicinska förhållanden. Vid denna bedömning undersöker Trafikverket bland annat huruvida man förekommer i belastningsregistret, och i så fall vilken typ av brott man gjort sig skyldig till. Generellt sett är det grövre brott och brott som kan tänkas ha någon typ av samband med trafiken och trafiksäkerheten som kan utgöra hinder för att beviljas körkort, till exempel om man dömts för olovlig körning eller narkotikabrott. En helhetsbedömning görs dock alltid, med hänsyn till den enskilda sökanden i det enskilda fallet. För att se mer om vad som beaktas i lämplighetsbedömningen och hur en sådan går till får jag hänvisa dig till Transportstyrelsens hemsida, se här.

Sammanfattning

Det brott ni hade kunnat dömas för är ringa stöld, och påföljden som skulle aktualiseras skulle troligtvis vara böter. Detta skulle synas i belastningsregistret i fem år. Jag har dock väldigt svårt att se att det i så fall skulle påverka er möjlighet att få körkort. Utifrån omständigheterna i ert fall har jag för övrigt svårt att se att ägaren skulle anmäla detta, då han troligtvis redan hade anmält i så fall.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Vänligen,

Erik von ZweigbergkRådgivare