Kan demens vara en ogiltighetsgrund för testamente?

Hejsan Min svärfar skrev på anmodan av dåvarande sambo på ett testamente där de försäkrade att efterlevande sambo skall få bo kvar resten av livet. Vad svärfar inte förstod (begynnande demens) och heller inte upplystes om att dåvarande sambo gavs fri förfoganderätt dvs att hon inte bara fick bo kvar utan även kunde avyttra och fritt förfoga över vinsten. Detta var inte vad svärfar trodde att han hade skrivit under. Fd sambon fick hjälp av en advokat att skriva avtalet/testamentet. Min fråga är om detta avtal kan anses giltigt då han inte fick en förklaring om avtalets verkliga innebörd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Man kan väcka klandertalan vid tingsrätten om man önskar att få ett testamente ogiltigförklarat. Det är endast arvingar som kan väcka en klandertalan och det måste ske inom sex månader från det att testamente har delgivits till denne (14 kap. 5 § ÄB). Grund för klander kan vara (13 kap. 1-3 §§ ÄB):

  1. om testamentet inte uppfyllt formkraven enligt 10 kap. 1-2 § ÄB,
  2. om testatorn upprättade testamente under påverkan av permanent eller tillfällig psykisk störning,
  3. testatorn har skrivit på ett testamente på grund av att ha blivit lurad eller övertalad av någon annan,
  4. Testatorn har missförstått de faktiska omständigheterna som varit avgörande för att skriva testamentet eller
  5. Testatorn var obehörig att själv skriva testamentet.

Det viktiga är att testatorn förstod och var medveten om vad denne skrev under. Bevisbördan ligger på personen som klandra ett testamente, alltså måste hen bevisa att testators demens var så svår vid undertecknandet av testamente att denne inte förstod innebörden av testamentet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare