FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/07/2021

Kan brott preskiberas innan rätten avgör?

Om rättegången för ett Olaga hot inte hålls senast 2 år efter brottet så är preskriptionstiden ute och man kan inte dömas för brottet? Eller räcker det att åklagaren har väckt åtal inom 2 år från brottet begicks och såldes behöver inte rättegången hållas inom 2 år? Som ett exempel. Brott begicks 1/3-2020 åtal väcks i April 2021. Vad händer vid ett eventuellt överklagande? Kan preskriptionstiden kliva in före att hovrätten hinner avgöra fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tiden för preskription vad avser brott regleras i 35 kap. brottsbalken. Där står det att tiden för preskription räknas från dagen för brottet till dess att personen häktas eller tar del av åtal. Det innebär alltså att åtalet är preskriptionsbrytande. Det innebär att brottet du frågar om inte kommer preskiberas, oavsett hur lång tid det tar till dom.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare